Helsingin Polkupyöräilijöiden
Kuntavaaliteesit Vantaalla 2017
Pyöräily on kaupungissa kätevä tapa liikkua. Pyörällä liikkuessa ei tarvitse matkalippua, ei juutu ruuhkiin ja eikä kohtaa pysäköintipulmia. Samalla se on parasta mahdollista arkiliikuntaa, joka tuottaa hyvinvointia asukkaille ja merkittäviä säästöjä yhteiskunnalle.
Pyöräilyn lisääminen on keskeinen osa Vantaan ilmastotavoitteita. Ilmastopäästöjen ohella pyöräily auttaa vähentämään myös melu-, pakokaasu- ja pienhiukkaspäästöjä.
Liikkumistutkimusten mukaan pyöräilyn kulkutapaosuus on pysynyt lähes muuttumattomana 1980-luvulta, mikä osoittaa että toimet pyöräilyn edistämiseksi eivät ole olleet riittäviä. Kasvunvaraa kuitenkin on, sillä valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen mukaan 64 prosenttia automatkoista on alle kymmenen kilometrin mittaisia.
Vantaa on sitoutunut edistämään pyöräilyä ja nostamaan sen osuuden liikenteestä 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää oikeita toimenpiteitä ja vaikuttavia investointeja. Tavoitteeseen voidaan päästä vain laadukkailla väylillä, jotka eivät katkea vaarallisiin työmaajärjestelyihin, huonoon talvikunnossapitoon tai pysäköityihin autoihin.
Tue yhteisten tavoitteidemme toteutumista ja allekirjoita teesimme!
Teesit
Tilapäiset pyöräliikennejärjestelyt kuntoon selkeällä ohjeistuksella ja valvonnalla
Kasvavassa kaupungissa rakennustyömaita ei voida välttää, mutta haittoja voidaan vähentää. Pyöräilyn poikkeusjärjestelyissä on paljon parantamisen varaa. Puutteelliset ja vaaralliset poikkeusjärjestelyt hankaloittavat ihmisten liikkumista ja vähentävät pyöräilymääriä. Ongelmat korostuvat erityisesti lasten koulumatkoilla ja vilkkailla työmatkareiteillä.
Tilapäisjärjestelyitä laatiessa tavoitteena pitää olla liikenneympäristö, joka on yhtä turvallinen kuin tavallisissakin oloissa. Poikkeusreittien tulee olla loogisia ja mahdollisimman lyhyitä pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Näin autoilijatkin pystyvät ennakoimaan heidän kulkusuuntansa paremmin.
Pääkaupunkiseudun kaupunkien tulee päivittää yhteiset ohjeet selkeiksi ja niissä tulee huomioida pyöräilyn vaatima tila nykyistä paremmin. Työmaiden poikkeusjärjestelyiden valvontaa on lisättävä ja ohjeistuksen noudattamatta jättäminen sanktioitava.
Otetaan käyttöön Pyöräliikenne.fi-suunnitteluohjeet ja korjataan risteykset reunakivettömiksi ensi tilassa
Tärkeimpiä parannusta vaativia asioita ovat risteysjärjestelyt ja reunakivet, laadukkaat yhteydet keskusten välillä sekä turvalliset yhteydet kouluihin. Lisäksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus edellyttää toisistaan erillisiä jalkakäytäviä ja pyöräteitä.
Laadukkaat ja turvalliset järjestelyt edellyttävät nykyisten suunnittelukäytäntöjen muuttamista. Vantaan tulee ottaa käyttöön uudet Pyöräliikenne.fi-suunnitteluohjeet, joiden avulla väylistä saadaan turvallisia ja sujuvia. On myös tärkeää, että seudulla rakennetaan pyöräväyliä käyttäen samoja ohjeita, jotta liikenneympäristöstä tulee yhtenäistä.
Pieniin parannustoimiin tulee ryhtyä heti. Reunakivet tulee poistaa risteyksistä aloittaen vilkkaimmista pääreiteistä. Kadun ylityksissä tarvitaan reunakivi osoittamaan näkövammaisille jalkakäytävän ja ajoradan raja. Reunakiven tulee olla jalankulkijoiden käyttämällä tien osalla eli jalkakäytävällä. Pyörätiellä reunakivi on haitallinen ja vaarallinen.
Palkataan pyöräilykoordinaattori vahvistamaan pyöräilyn edistämistyötä ja seudullista yhteistyötä
Pyöräilyn edistämisen tulee olla pitkäjänteistä ja riittävästi resursoitua. Vantaalla pyöräliikenteen henkilöresurssit ovat erittäin pienet kaupungin kokoon nähden. Kokoaikaisen pyöräilykoordinaattorin palkkaamisella vahvistetaan pyöräilyn edistämistyötä kaupungin organisaatiossa ja seudullista yhteistyötä pääkaupunkiseudun kuntien välillä.
Talvikunnossapito kuntoon harjaamalla
Pyöräily on ympärivuotista liikennettä: talvella yhtä turvallista ja helppoa kuin kesälläkin, kunhan väylät pidetään kunnossa.
Nykyiset talvikunnossapidon käytännöt eivät ole riittäviä takaamaan pyöräväylien käytettävyyttä ja turvallisuutta. Sohjon annetaan jäätyä vaaralliseksi röpeliköksi ja aurauksen jäljiltä tien pintaan jää runsaasti irtolunta ja risteyksiin aurausvalleja. Lisäksi hiekoitussepeli on liukasta pelkän asfaltin päällä.
Suola-harjaus -tekniikka on ainoa tapa puhdistaa tien pinta kunnolla lumesta ja välttää sepelin käyttö. Suola-harjaus on otettava käyttöön pyöräilyn pääreiteillä.
Pyöräliikenteen määrärahat nostettava 3 miljoonaan euroon vuodessa
Pyöräliikenteen investoinnit ovat autoiluun ja joukkoliikenteeseen verrattuna halpoja ja tuottavat ylivoimaisen hyödyn. Jokainen pyöräilyyn käytetty euro tuottaa yhteiskunnalle 8 euroa positiivisina terveysvaikutuksina. Samalla pyöräilyn lisääntyminen vähentää painetta investoida kalliisiin autoliikenteen hankkeisiin. Nykyisellä investointitasolla ei kuitenkaan voida saavuttaa Vantaan tavoitetta nostaa pyöräilyn kulkutapaosuus 15 prosenttiin.
Hyvän pyöräilykaupungin vuosittainen pyöräliikenteen investointitaso on 20 euroa asukasta kohden. Vantaalla erillisiin pyöräliikenteen hankkeisiin on varattu vain 0,5 euroa asukasta kohden. Seuraavalla valtuustokaudella taso tulee nostaa 14 euroon asukasta kohden eli 3 miljoonaan euroon.
Liian pienillä resursseilla esimerkiksi pyöräilyn laatureittejä eli baanoja ei saada rakennettua riittävän nopeasti eikä rahaa riitä väyläparannusten lisäksi muuhun pyöräilyn edistämiseen.
Allekirjoittaneet (91)
Ensi valtuustokauden aikana me allekirjoittaneet sitoudumme kannattamaan Vantaan kaupungin tavoitetta edistää pyöräilyä ja nostaa sen osuus liikenteestä 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä sekä tämän tavoitteen toteutumiseksi toimimaan Helsingin Polkupyöräilijöiden teesien mukaisesti.
Järjestä nimen, ehdokasnumeron tai puolueen mukaan.
Helsingin Polkupyöräilijät
Helsingin Polkupyöräilijät ry. (HePo) on vuonna 1981 perustettu pyöräilijöiden paikallinen etujärjestö, jonka toiminta-ajatuksena on sujuvan ja turvallisen pyöräilyn edistäminen sekä pyöräilijöiden aseman parantaminen liikenteessä ja yhteiskunnassa. HePo on valtakunnallisen Pyöräliiton jäsen.
