Turun polkupyöräilijöiden
Kuntavaaliteesit 2017
Pyöräliikenteeseen käytettävä raha ei ole kulu vaan investointi! Panostamalla pyöräliikenteeseen saadaan terveempiä kaupunkilaisia, säästöjä sosiaali- ja terveysmenoissa, miellyttävämpää elinympäristöä ja tasa-arvoisempaa liikkumista. Samalla vähennetään päästöjä, liikennemelua, onnettomuuksia ja tarvetta raskaamman infrastruktuurin rakentamiselle. Tekemällä pyöräilystä helpompaa, mukavampaa ja nopeampaa mahdollistetaan yhä useamman turkulaisen siirtyminen pyöräilyn pariin.
Turkulaisista 96 % kannattaa pyöräilyn edistämistä ja yli 90 % turkulaisista asuu alle puolen tunnin pyöräilymatkan päässä keskustasta. Turulla on huikea potentiaali tulla Suomen pyöräilypääkaupungiksi. Turun polkupyöräilijät ry haastaa tulevat päättäjät mukaan tekemään muutosta.
Turun kuntavaaliehdokas: Tarjoamme käyttöösi kunnallisvaaliteesejämme, jotka allekirjoittamalla voit sitoutua edistämään niitä ja ilmoittautua pyöräilymyönteiseksi ehdokkaaksi. Yhdistyksemme antaa allekirjoittaneille pyöräilymyönteisen ehdokkaan leiman, nostaa heitä esiin viestinnässään ja tarjoaa työkaluja tavoitteiden edistämiseksi uuden valtuustokauden alettua.
Tutustu tavoitteisiin, ryhdy pyöräilymyönteiseksi ehdokkaaksi ja allekirjoita!
Turpon teesit 2017
Yhtenäisempi pyöräilyinfrastruktuuri: Pyöräväylät Puutarhakadulle, Linnankadulle, Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle
Turusta puuttuvat yhtenäiset joensuuntaiset pyöräväylät. Joen pohjoisranta on hyvä rauhalliseen siirtymiseen ja oleskeluun, mutta kasvavalle pyöräliikenteelle ei löydy sujuvia yhteyksiä. Puutetta korjaamaan tarvitaan yhtenäiset, laadukkaat pyöräväylät Puutarhakadulle, Linnankadulle, Itäiselle Rantakadulle ja Itäiselle Pitkäkadulle.
Rauhallinen ja turvallinen keskusta kaikille lapsista vanhuksiin: Turun keskusta-alueelle 30 km/h nopeusrajoitus
Turun keskusta-alueen nopeusrajoitus on liian korkea. Alempi nopeusrajoitus tekee liikkumisesta turvallisempaa ja sujuvampaa, ohjaa pyöräilijöitä ajoradalle, ja muuttaa keskustaa viihtyisämmäksi. Nykytilannetta parantamaan tarvitaan 30 km/h rajoitus ruutukaava-alueelle.
Laajennetaan joukkoliikennettä pyöräilyllä: Vähintään 500 pyörän kaupunkipyöräjärjestelmä
Turun joukkoliikenne on vahvasti keskustaan suuntaavaa ja jatkoyhteyksiltään kömpelöä. Nykyaikainen kaupunkipyöräjärjestelmä, joka joukkoliikenteen jatkona mahdollistaa joustavan ja nopean siirtymisen bussipysäkeiltä lopulliseen kohteeseen, on kustannustehokas ja joustava osa joukkoliikennettä. Turun kokoisissa kaupungeissa 500 pyörän kaupunkipyöräjärjestelmä on ollut sopivan kokoinen ensimmäinen vaihe.
Pitkäjänteistä pyöräilyn edistämistä: Kokopäiväinen pyöräilykoordinaattori Turkuun
Pyöräliikenteen edistäminen tulee olla pitkäjänteistä ja riittävillä resursseilla turvattua. Muissa kaupungeissa on pyöräilykoordinaattorin toimella ollut valtava merkitys kaupungin pyöräliikenteen kehittämiselle. Turkuun tarvitaan kokopäiväinen pyöräilykoordinaattori.
Allekirjoittaneet (240)
Järjestä nimen, ehdokasnumeron tai puolueen mukaan.
Turun polkupyöräilijät - Åbo cyclister
Turun Polkupyöräilijät ry on syksyllä 2013 perustettu yhdistys. Olemme turkulaisen pyöräliikenteen ja pyöräilijöiden puolestapuhuja ja edunvalvoja. Haluamme edistää Turun ja Turun seudun pyöräilyolosuhteita ja edistää pyöräilykulttuuria. Tavoitteenamme on kotikaupunki, jossa kaikki liikennemuodot voivat jakaa saman katutilan sovussa ja missä yhä useampi autoilija valitsee polkupyörän työmatka- ja arkiliikennevälineekseen.
